Ädelmetaller spotpris - världsmarknadspriser i SEK/gram Guld 360,89 kr -0.37% Silver 4,67 kr -0.14% Platina 246,30 kr -0.21% Palladium 272,78 kr 0.03%

Vilka är det som köper silver?

Några enkla tips på vägen när du ska sälja silver.

Polistillstånd - en felaktig marknadsföring
Varje företag som köper silver, guld och vissa andra varor från privatpersoner är skyldiga att registrera sig hos polisen. Registreringen finns för att förenkla för polisen att spåra stöldgods. Inköpta föremål ska enligt lagen också förvaras en månad efter inköpet. Kopior på kvitton ska också skickas in till polismyndigheten. Detta är alltså inte frågan om något polistillstånd som polismyndigheten utfärdat utan ett enkelt bevis om en registrering. Det finns tyvärr inte heller något lagkrav på vilka som kan registrera sig. Vid registrering sker inte heller någon kontroll mot polisens belastningsregister. Något som olyckligtvis därför innebär att även kriminella kan registrera sig för att handla med ädelmetaller.

Aktörer som därför annonserar att man har polistillstånd har endera inte förstått lagstiftningen. Förstått vad det är för blankett man har skickat in eller så försöker de inför dig som kund, få det att framstå som de klarat av och blivit beviljade att få ett polistillstånd vilket de faktiskt inte har.

Ett företag som skriver att de har polistillstånd är därför ingen garanti för trygghet, det är snarare en varningssignal!

Våra bevis om registrering hittar du på vår kontaktsida. Vill du ringa polisen och fråga om vi sköter oss är vi registrerade hos polisen i Stockholm Västerort och i Göteborg. Polisen nås på det rikstäckande telefonnumret 114 14.

Tips

  • Ställ dig frågan, varför ett företag vill försöka få dig att tro att de fått ett polistillstånd vilket de inte har?
  • Är du osäker över ett företag kan en bra kontroll vara att ringa till polismyndigheten och först fråga om företaget. Fråga om de regelbundet skickar in kvitton. Om det kommit in några polisanmälningar mot företaget. Om företaget kontrollerats av polismyndighetens personal, att de faktiskt sköter sig och lagerhåller inköpta varor.
Kontrollerade vågar – ett krav enligt svensk lag
Ibland har vi fått höra skräckhistorier från kunder. Hur kunder först fått ett pris per gram kommunicerat. När de sedan fått smycken uppvägda på en uppköpares våg, har vågen visat betydligt mindre än den verkliga vikten. Andra har berättat om köpare med enkla köksvågar. Knepen är tyvärr många.

Skulle du acceptera en grönsakshandlare som hade uppenbart felaktiga och olagliga vågar när denne vägde upp grönsaker för försäljning till dig?

Om inte, varför då göra det med ett företag du funderar sälja ädelmetall till för betydligt större värden?

Vi har ända sedan vi startade haft godkända krönta och kontrollerade ädelmetallvågar. Vi låter också med regelbundenhet kontrollera vågarna. Vi har det inte enbart för att det är ett lagkrav utan också som en trygghet både för oss och för dig som säljare.

Våra vågar kontrolleras av RI.se, tidigare SP som av Swedac är ett oberoende ackrediterat kontrollinstitut. Kommer du in med silver till oss är du också med vid själva uppvägningen. Vill du ladda ner protokoll från kröningen av våra vågar hittar du detta på vår kontaktsida.

vag

Tips

  • Be att få se ett protokoll på att vågen är kontrollerad.
  • Fundera på om du vill sälja silver till ett företag som inte har kontrollerade vågar.
  • Fundera på vilka orsaker ett företag kan ha till att de väljer att strunta i svensk lagstiftning och se till att få sina vågar kontrollerade.
  • Titta efter kontrollmärket för kröningen finns klistrat på vågen och att det är daterat med ett aktuellt datum.
  • Kontrollera vikten innan du åker till företaget du tänker sälja till. Fuskar företaget med vikten är risken stor att de fuskar med annat också. Åk då till en annan silverköpare.
Låter ett erbjudande lite för bra, - är det ofta för bra för att vara sant.
Eftersom vi arbetar med och handlar med silver som material har vi rätt bra kontroll på vad silvret kostar på råvarumarknaden. Ibland har vi sett utannonserade inköpspriser långt över världsmarknadspriset på råvarumarknaderna. Aktörer som annonserar att de köper silver till priser som är långt högre än vad vi själva skulle kunna sälja för. Detta trots att vi omsätter stora volymer och även förädlar materialet innan vidareförsäljning.

När vi läser sådana lockpriser är det inte speciellt svårt att gissa att det verkliga slutpriset för kunden inte kommer i närheten av det höga utannonserade priset. Det vill säga om kunden i slutändan ens får något betalt alls.

I vissa fall rör det sig om lockpriser där det höga annonserade priset endast är för ytterst liten begränsad vikt. Där resterande vikt från kunden köps till ett betydligt lägre pris.

Ibland är det olika villkor och avgifter i det finstilta. Att en viss mängd silver måste skickas in eller att det måste skickas in inom en viss tidsperiod. Att olika avgifter tillkommer. I vissa fall förekommer tyvärr också rena bedrägerier där kunden inte får något betalt alls.

Det är inte speciellt svårt att förstå, att det är lätt att annonsera orealistiskt höga priser när kunden slutändan ändå i inte får dem betalda. När annonsören ändå inte står för dem.

Vi har alltid gjort det enkelt. Priset vi lämnar till kunden i kronor, är också vad du kunden får inbetalt på kontot i kronor. Svårare än så behöver det inte vara.

Tips

  • Kontrollera att priset du läst verkar rimligt. Låter ett erbjudande för bra för att vara sant är det ofta det också.
  • Ställ dig frågan om du verkligen vill sälja till ett företag som medvetet använder lockpriser eller krånglar till för att det ska vara svårt för dig att förstå vad de verkligen betalar.
  • Måste du leta dig igenom mängder av finstilt text för att vara säker på vad du får betalt. Leta då istället efter ett annat företag som köper silver.
  • Kontrollera företaget du funderar på att göra affärer med. Internet är fullt med mer eller mindre oseriösa företag och ibland också rena bedrägerier.
  • Kontakta Kronofogdemyndigheten (0771-73 73 00) och kontrollera om företaget har några betalningsanmärkningar. Har andra haft problem att få betalt från företaget, finns risken att du får det också.
  • Kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (08-508 860 00) och kontrollera om företaget har några anmälningar mot sig. Kontakta KO, Konsumentverket (0771-42 33 00) och fråga om samma sak. Förekomsten hos ARN och KO visar troligen ganska väl hur nöjda kunderna egentligen är.
Falska referenser, köpta facebookreferenser
För runt 500 kr kan ett företag köpa 500-1000 st falska facebookvänner på internet. Handeln med falska gilla-klick på Facebook sker också mer eller mindre öppet. Genom att skaffa falska facebookrefenser försöker ett företag framstå som många personer gillar företaget. Ett annat knep är att ange falska påhittade personer som referenser.

Syftet är givetvis att du som kund ska tro att företaget har betydligt nöjdare kunder än vad de i själva verket har.

Vill du ha kundreferenser till oss från livs levande verkliga kunder? Kontakta oss då eller kontakta några av våra företagskunder som finns på länkdelen av vår webbsida.

Tips

  • Tro inte på allt du läser om nöjda kunder på nätet. Kontakta istället Allmänna Reklamationsnämnden (08-508 860 00) och kontrollera om företaget har några anmälningar mot sig. Kontakta KO, Konsumentverket (0771-42 33 00). Förekomsten hos ARN och KO visar troligen ganska väl hur nöjda kunderna egentligen är.
  • Om ett företag fuskar med falska låtsasvänner på Facebook eller påhittade låtsasreferenser. Hur ärliga tror du då de är i kontakterna med dig?
Inga dolda avgifter eller inga avgifter alls?
”Inga dolda avgifter” är en återkommande fras hos flera uppköparföretag. Frasen står ibland under ett utannonserat pris vilket trots detta, inte är priset som kunden i slutändan kommer få betalt.

Verkligheten är att inget av de företag som har olika avgifter inskrivna i sina villkor tycker att avgifterna är dolda. Avgifterna finns ju där att läsa för de som orkar ta sig igenom all tätskriven avtalstext. Därför är det stor skillnad på ”inga dolda avgifter” eller ”inga avgifter alls”.

Vi har inga avgifter alls för att köpa av dig som kund. Enklare än så blir det troligen inte och svårare än så behöver det inte vara.

Tips

  • Ställ dig själv frågan varför du tror ett företag annonserar ett pris, men har avgifter som gör att de betalar ett annat?
  • Vad är viktigast för dig, sälja till en aktör som har höga lockpriser, eller att du får ett bra pris och också verkligen vet vad du får betalt?
Brevlådeföretag och konstiga villkor
Vissa aktörer annonserar de enbart finns på nätet. Att du enbart kan skicka in ditt silver och att de skriver att det är därför de tycker sig betala så bra. Att du inte kan eller får besöka företaget. Ibland är också den enda kontaktmöjligheten på företagets hemsida en epostadress och ett mobiltelefonnummer. För vissa aktörer kan det en bit in i texten också finnas villkor med att du som kund också måste skicka in en viss mängd, viss vikt eller också skicka med en viss mängd guld för att alls få betalt.

Vår bestämda åsikt är att ett företag som enbart erbjuder kunderna att skicka in silver till försäljning lämnar en liten valmöjlighet för kunden. Det lämnar också ett väldigt stort ansvar på ärlighet från företaget vid värderingen. För en oseriös aktör lämnar det tyvärr också mycket utrymme för godtycke vid värderingen. För en bedragare också en möjlighet att lura kunder utan att ens behöva se dem i ögonen.

Vi har också kunder från hela Sverige som skickar in sitt silver till oss. De får exakt samma priser betalda som för kunderna som besöker oss på kontoret i Stockholm. Kunder kan alltså antingen skicka in till oss eller fysiskt besöka oss och få sitt silver värderat.

Vid besök från kunden på vårt kontor är kunden också med både vid genomgång, värdering och vid uppvägning. Efter detta kan kunden själv välja om denne vill sälja eller inte. Väljer kunden att inte sälja det kostar det inget. Väljer kunden att sälja görs en direkt överföring till kundens konto innan kunden hunnit gått ut genom dörren.

Tips

  • Ett gammalt talesätt är att ”allt är inte guld som glimmar”. Detsamma gäller också för företagen som köper guld och silver. Var kritisk när du granskar olika köpare. Läs igenom texten och kontrollera företaget noga.
Marknadsföring i stilen med ”vi betalar marknadens högsta silverpris”
Det är förbjudet enligt svensk marknadsföringslagstiftning att använda sig av osanna påståenden i sin marknadsföring. Trots detta förekommer det. Vi kan läsa från flera aktörer att de alla betalar ”marknadens högsta silverpriser eller bästa silverpriser”.

Att flera aktörer med varierande prissättning alla skulle betala marknadens högsta pris är givetvis en ren lögn och en omöjlighet. Faktum är att någon av dem skulle göra det är högst osannolikt. Hade påståendet varit sant, hade samma aktör nämligen i sin tur, själv varit tvungen att sälja inköpt silver med förlust.

Vi lovar inte marknadens högsta pris. Vi tror nämligen inte på lögner i samband med marknadsföring och kundkommunikation. Vi lovar däremot att våra kunder alltid får bra betalt och direkt betalt för det silver som säljs till oss.

Vi lovar också att vara ärliga med priserna vi kommunicerar. För en handelsgodkänd silvertacka betalar vi exempelvis 97% av världsmarknadspriset för silver. Det tycker vi är bra betalt.

Tips

  • Ett löfte om att ett företag betalar marknadens högsta pris är med största sannolikhet inte sant utan ett marknadsföringstrick. Om det hade varit sant hade samma företag själva varit tvungna att sälja med förlust.
Prisgaranti
Begreppet prisgaranti förekommer i ädelmetallbranschen precis som i många andra branscher. Hos vissa av de uppköpsföretag av guld och silver står påståendet ”prisgaranti” utan att det är vidare specificerat vad garantin också innebär. Ett sådant påstående om prisgaranti är av förklarliga orsaker inte värt speciellt mycket.

Det finns även exempel där företag skrivit att de har en prisgaranti där man lovar matcha andra inköpande företags priser. Lite längre in i de finstilta villkoren framgår det att aktören själv kan välja att avböja en affär om denne inte tycker villkoren är rimliga. En sådan prisgaranti är följaktligen inte värd speciellt mycket heller.

Vi har inga tomma löften om någon prisgaranti som ändå inte betyder något. Vi hoppas du som kund uppskattar ärlighet och väljer det före tomma löften.

Tips

  • Att använda ordet ”prisgaranti” i samband med marknadsföring innebär att företaget också är skyldiga ovillkorligen leva upp till en prisgaranti.
  • Oftast anses det i svensk marknadsföringslagstiftning vilseledande att koppla ihop ordet ”garanti” och ”pris”. Det finns utmärkt information på www.konsumentverket.se genom att söka på begreppet ”prisgaranti”.